Interactieve etraining: Hoe houd je focus thuis achter je computer?
08 apr

Interactieve etraining: Hoe houd je focus thuis achter je computer?

Thuis achter je computer

Afleiding ligt de hele dag op de loer. Nu meer dan ooit. Van nature  hebben we al de concentratieboog van een goudvis (8 seconden) of misschien een betere vergelijking een puppy. Hoe kun je zorgen dat je meer focus hebt tijdens deze Corona periode van thuiswerken? Is het saai, kom je niet in je dagritme of voel je de druk om altijd bereikbaar te zijn, want stel je voor dat je collega’s denken dat je er even niet bent?

Afleiding zal er altijd zijn, de vraag is hoe ga jij ermee om?

De wereld om ons heen heeft nu eenmaal steeds meer afleidingen. Ik moet denken aan de concentratieboog van een puppy, ik heb namelijk net een beagle pup van 17 weken. Als ik daarmee ga wandelen, leidt een ronddartelend blaadje hem al af. Eigenlijk zijn wij mensen net zo. Het geluid van een inkomende email of whatsapp of chat en we gaan er even enthousiast op af als mijn pup Archie achter het blaadje. Zonder echt te weten waarom, we doen maar wat en de dingen waar we mee bezig waren, of dat nu werk is (bijvoorbeeld een belangrijke offerte etc.)  Daar zit de crux.

je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt

Wat is focus eigenlijk? En wat kan een kikker dan voor je doen?

Van Dale omschrijft focus als volgt:
1. brandpunt
2. het zich concentreren op één bepaald punt: de focus leggen op … zich geheel richten op …
en het werkwoord focussen: focussen op zijn taak zich richten op; zich focussen op een oplossing.
Maar dan moet je dus eerst weten wat je taak is en je dat ook realiseren. Wat wil je doen, wie denkt daar elke dag over na? Wat wil je echt afhebben vandaag? Er zijn weinig organisaties waar mensen op hun visitekaartje hebben staan: Emailer, maar toch vindt iedereen emailer zo belangrijk dat we daar massaal mee beginnen in de ochtend, en ons de hele dag door laten afleiden, maar….is dat de echte taak waar je voor wordt betaald? Is dat je beroep? 

Eat the frog, juist nu!

Eigenlijk is het heel simpel: bedenk elke werkdag: wat wil ik echt doen vandaag, wat is belangrijk, waar word ik voor betaald? Zoals Brian Tracy beschrijft in zijn klassieker  “eat the frog”Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag ‘een makkie’ zijn (aldus Mark Twain). ‘Eat that frog’ laat zien hoe je die spreekwoordelijke kikker op kunt eten, oftewel hoe je moet beginnen met de taken waar je het minst zin in hebt. De taken die je voor je uitschuift blijken namelijk bijna zonder uitzondering de taken te zijn die de grootste, meest positieve impact op je leven zullen hebben.

Afleiding zal er altijd zijn, de vraag is hoe gaan we er zelf mee om. Mijn puppy loopt keurig mee als ik een snoepje voor zijn neus houdt, hij heeft een duidelijk doe namelijk; ” ik wil dat snoepje”. Ik zal het uitleggen aan de hand van een model van Nir Eyal, zoals hij het beschrijft in zijn nieuwste boek Indistractable.

Wat zijn jouw externe en interne triggers? Hoe voorkom je afleiding en zorg je voor toewijding!

Het snoepje is voor mijn pup datgene waar hij zich op richt. Echter hou ik geen snoepje voor zijn neus, dan is er geen concentratie en rent hij vrolijk achter allerlei blaadjes aan.

Nir Eyal heeft een fantastisch model ontwikkeld, over het behouden van je focus.
De interne trigger moet mijn pup onder de knie krijgen, hmm een snoepje dat is lekker. Een interne trigger is bijvoorbeeld dat mijn lijf aangeeft, het is 12 uur  ik heb honger, of bij mijn smartphone ring, mijn hartslag gaat letterlijk omhoog.
Dus welke emotie heb je voorafgaand aan het moment van de afleiding, verveel je je, is je taak saai en ga je daarom de was in de wasmachine stoppen, kijken op het schatberichtje of…even snel de nieuwsberichten checken?

De externe triggers die moeten we proberen “terug te hacken”, maar of zo’n rare koptelefoon nu echt helpt? Afleiding voorkom je door  afspraken met jezelf te maken, qua tijd, plaats, een weddenschap met je zelf (het eerste uur op mijn werk zet ik de smartphone uit, tijdens het eten etc.) Maar het allerbelangrijkste is:

Waar wil je dat je tijd aan besteed wordt, waar wil je je echt aan toewijden vandaag? Wat is je echte doel?  

Voor mijn hond is “the frog” het snoepje, voor mij was dit vandaag dit blog en 3 coach gesprekken online en morgen de administratie en 4 coachgesprekken online. En na dit blog is mijn frog het gezin, even lekker lopen met zijn allen in het bos. Dus let op je externe triggers, je interne triggers en handel erna. Zorg dat je niet afgeleid kunt worden. Realiseer je, hoe pijnlijk ook:  afleiding is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar wil jij van ontsnappen? Maak afspraken met jezelf en denk na wat je doel is elke dag. Immers: je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt.

De training meer focus op 30 juni 2020

Kortom, allemaal aan de kikkers na het ontbijt elke dag! En voor wie wil:
Op 30 juni as. verzorgen wij een interactieve training voor maximaal 12 personen van 
14.00 tot 16.30 uur
De volgende onderwerpen komen op een interactieve manier aan de orde

  • Wat is focus?
  • Wat levert focus je op?
  • Het focus model van Nir Eyal
  • Wat zijn je interne triggers?
  • Wat zijn jouw externe triggers?
  • Hoe voorkom je afleiding?
  • Hoe zorg je voor echte toewijding?
  • Open- offices versus alleen achter je pc
  • Waarom multitasken niet werkt?
  • Stress en energie management
  • Digitaal detoxen hoe doe je dat?
  • Wat levert het op digi-detoxen?
  • Emailmonsters
  • Concreet Actieplan “Meer doen in minder tijd, met minder stress, meer plezier en productiviteit”

Kosten 150,00 per persoon, exclusief BTW.
Aanmelden o.v.v. meer focus op 30 juni as kan via email: schuitemaker@careerandlive.nl 
Bellen kan ook op 0800-0201060 en vraag naar Annemie Schuitemaker.

Annemie Schuitemaker MHD

focusoloog en directeur van Career & Live en gelukkige eigenaar van beagle pup Archie