De gamechanger, zo houd je thuiswerken leuk
11 okt

De gamechanger, zo houd je thuiswerken leuk

Bevlogen worden en blijven, vooral nu!

Hoe zorg je er nu voor dat je lol blijft hebben in je werk, nu we massaal thuiswerken? Hoe voorkom je dat je een beeldbel hoofd krijgt en je jezelf ’s middags letterlijk energieloos naar je beeldscherm moet slepen. Ik heb het niet over een betere stoel, een groter beeldscherm of oprechte aandacht van je leidinggevende. Dat is ook belangrijk, juist nu. Maar wat kan JIJ doen om jouw werkbeleving te verbeteren? Al jarenlang wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar bevlogenheid. Bevlogen medewerkers presteren beter, zijn productiever en creatiever. Bevlogenheid kenmerkt zich door vitaliteit, toewijding en absorptie. Prof. Arnold Bakker heeft veel onderzoek gedaan naar bevlogenheid en de effecten hiervan. Hij is zelf overigens een van de meest bevlogen mensen die ik ooit heb ontmoet, maar dat terzijde. Een nieuwe tak van sport sinds enkele jaren, is het onderzoek naar playful work design. Playful work design is “een gedragsmatige benadering die een activiteit speelser maakt”. Dat kan op twee manieren: middels een competitie element of een spel element. Arnold Bakker en Yuri Scharp van de Erasmus Universiteit hebben hier inmiddels al veel onderzoek naar gedaan. Klaas-Jan Reincke Van VIVIC Designlab is een van de koplopers op dit vakgebied en werkt nauw samen met zowel Yuri als Arnold.

Mijn eigen gamechanger

Mijn absolute gamechanger in mijn werk is playful work design, voor mezelf maar ook als nieuwe uitdaging als officieel gecertificeerde werkdesigner. In maart 2020 deden we met het team mee met een echte Workdesign Bootcamp o.l.v. Arnold Bakker, Yuri Scharp en Klaas-Jan Reincke, super inspirerend. Het punt is: maak van je grootste energievreter (unflow) een “spel” op een ludieke of competitieve manier, afhankelijk van jouw persoonlijkheid en je state-of-mind. Probeer jezelf en anderen te inspireren om plezier te hebben en te maken, om zo je eigen werkbeleving letterlijk te veranderen.

Wat levert het op en kan ik daar iets mee, ik werk nu vanuit huis?

Zoals gezegd: meer bevlogenheid en energie. Immers bevlogen mensen zijn productiever, creatiever, verzuimen minder en ervaren minder stress. Terug naar de huidige situatie, het thuiswerken. We missen met z’n allen met name de echte verbinding met collega’s en klanten. Het blijkt dat vooral het toevoegen van een “fun element” hierop veel effect heeft. Bij onuitdagend/saai werk levert het toevoegen van een “competitie element” goede resultaten, toont onderzoek van Yuri Scharp aan:
Ter inspiratie enkel voorbeelden, gamechangers of workhacks

  • Stel je ergert je mateloos aan een collega die de hele tijd irritant is tijdens de beeldbeld-meeting. Aan wie doet die persoon je denken? Bijvoorbeeld een personage uit een film? Iemand die ik begeleidde kwam gelijk met Louis de Funes. Ze hing een foto op van de collega in een plaatje van Louis de Funes. Dit zorgt ervoor dat de meetings ineens een stuk leuker zijn; ze ergert zich veel minder en heeft zelfs dikke pret;
  • Persoonijk vind ik facturen maken en de administratie doen echt vreselijk saai. Mijn fun element is, eerst een grappig filmpje kijken van Dagobert Duck waar hij zwemt in zijn eigen geld en vervolgens zet ik een playlist op met allerlei liedjes over Money;
  • Een ander voorbeeld, een afdeling vond nieuwe klanten bellen, (cold calling) echt kansloos. Hun gamechanger of workhack werd het volgende: vanuit de gedachte dat cold calling niet altijd kansloos hoeft te zijn, kwamen we (i.s.m. Ingrid Weening en Brigitte Spee) op het idee van een casino als inspiratie bron. Er zijn weinig plekken waar je zo kansloos bent om als “winnaar” uit te komen, het gaat om de beleving van een avondje uit (ja, dat kon nog allemaal voor Covid 19 hoor ik je denken) en lol hebben, de sfeer. Dus verbeeld je dat je in een casino zit, terwijl je klanten belt. Maak het leuk, maak vooraf een bingokaart, elke keer dat een prospect iets zegt dat op jouw bingokaart staat, kruis je dat aan, en probeer zo bingo te halen (horizontaal, verticaal of diagonaal, dat is aan jou). Bijvoorbeeld als antwoord: “ik moet snel naar de deur er komt een pakje”, “ik moet mijn hond uitlaten” dus bedenk maar allerlei smoezen. Of maak een “goodbye bingo kaart”, voorspel wat de klant als laatste zegt voordat jullie ophangen. Een andere manier is geen fun element maar competitie element met jezelf aan gaan, bijvoorbeeld, vandaag wil ik dat van de 10 klanten die ik bel er 5 op het einde van het gesprek aangeven, dat ze het een prettig gesproken vonden. Of bedenk tijdens het gesprek op welk dier iemand lijkt en heb in de tussentijd fun. Lijkt iemand op een kat, hond, konijn en past de “stem” daarbij?;
  • Denk het liedje van van Brigitte Kaandorp “ik heb een heel zwaar leven” als je weer die klagende collega of klant aan de lijn hebt;
  • Een buschauffeur die een praatje maakt met passagiers (fun) en zo weinig mogelijk probeert te remmen maar met de koppeling afremt (competitie);
  • Een callcenter medewerkster die elk gesprek met humor probeert te eindigen;
  • Een administratief medewerkster die bij elke factuur een verhaal probeert te verzinnen (fun) en gaat tellen elke week of er meer facturen zijn dan vorige week (competitie);
  • Een manager die elke meeting eindigt met minimaal drie complimenten (competitie);
  • Een bewaker in een winkel die probeert te voorspellen wat een klant gaat kopen;
  • Een caissière die elke klant op een originele manier begroet;
  • Een inpakker bij een supermarkt die in elke boodschappentas een “Thought of the day” stopt

Speciale email gamechangers of workhacks

  • Verzend elke dag 1 email minder ( hoe minder je verzendt, hoe minder email je gaat ontvangen);
  • Verwerk emails elke dag 1 minuut sneller dan de dag daarvoor;
  • Bekijk elke email als een koekje, voordat je antwoord geeft, denk dan na, wil ik dit wel echt? Is dit een lekker of ongezond koekje (een soort emaildieet)?;
  • Begin of eindig elke email met een andere grappige begroeting;
  • Probeer elke email korter en krachtiger te maken dan je vorige email die dag (wat een korte en krachtige emails heb je op het einde van de dag!);
  • Maximaal 3 mensen in de cc, liefst 0, wat er ook gebeurt;
  • Maak van elke 10de email een kort gedicht;
  • Bedenk of de ontvanger van je email blij, boos of bedroefd wordt van je email;
  • Ik check mijn email slechts een paar keer per dag op gezette tijden en heb een lampje gekocht met OPEN en na 30 minuten gaat GESLOTEN weer aan, dat werkt echt goed.

Kortom er zijn heel veel manieren te bedenken hoe je unflow kunt om zetten in flow, zodat jij weer bevlogen aan het werk kunt, ook zonder collega’s in je buurt.

Ik ben nu een officiële, gecertificeerde werkdesigner

Afgelopen maanden heb ik me echt verdiept in playful work design, samen met (mijn collega) Lea Brinkman, Ingrid Weening, Lucy Scharloo, Brigitte Spee, Ruben van Boven, Susanne van Riel, Marion Miezenbeek  en Fenne van den Bos samen met Klaas-Jan Reincke van VIVIC. Speels, vernieuwend en vooral science- en evidence-based, uiteraard met medewerking en veel input van Arnold Bakker, Yuri Scharp. We zijn nu de eerste officiële en gecertificeerde werkdesigners van Nederland.

Wat wordt jouw gamechanger?

Wil je weten hoe je samen met je collega’s saaie taken weer leuk en inspirerend kunt maken en je ook van thuiswerken een feestje kunt maken, zodat de werkbeleving echt anders wordt en je bevlogenheid toeneemt? Wil je een echte gamechanger en inspiratie voor jezelf, je team en voor je organisatie, waarbij er ook mogelijkheden zijn om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van playful work design?

Bel me gerust op 06-53961889 of 0345-643633 of mail schuitemaker@careerandlive.nl.
Of doe mee met een mini online workshop in de week van de werkstress (s.v.p. aanmelden via email)
16 november van 08.00 tot 09 uur
20 november van 16.00 tot 17.00 uur

Annemie Schuitemaker Webers

Gamechanger, workdesigner en directeur van Career & Live