Blog van Career & Live
donderdag 7 januari 2016

We werken te veel samen!

Minder samenwerken zorgt voor meer productiviteit. Dat klinkt bizar. We ervaren veel werkdruk en werkstress. We multitasken de hele dag. Co-creaties, samenwerken, teamwork dat leek de sleutel tot succes te zijn. Maar wat blijkt, we werken te veel samen. We zijn meer dan 50% van onze tijd met “samenwerkende activiteiten” bezig, blijkt uit onderzoek van Rob Cross, professor of management University of Virginia’s Mcintire School of commerce. Dat is niet goed voor onze productiviteit, ons stress niveau en welzijn.

samenDat klinkt in eerste instantie bizar. Dat vond ik ook toen ik de nieuwste Harvard Business review van januari/februari 2016 las “Collaborative overload”. We dachten toch allemaal dat samenwerken in teamverband de oplossing was? Vol interesse las ik het artikel. Vanuit mijn werk en passie m.b.t. het onderwerp werkdruk en werkstress gekoppeld aan minder multitasken en meer focus. Het artikel en de argumentatie is zo logisch, dat ik verbaasd was ik nog nooit op een dergelijke manier naar teams en samenwerking heb gekeken.

De “extra miler” in het team

25% tot 35% van de samenwerkende activiteiten die waarde toevoegt komt van slechts 5% van de medewerkers. Ning Li spreekt over een “extra miler’ die de resultaten van een team enorm kan opstuwen, echter ten koste van zichzelf. Kortom, de verdeling loopt niet goed. Daarbij is er een verschil tussen 3 soorten “collaborative resources” die individuele medewerkers investeren: informational, social en personal. Het probleem zit vaak in “personal resources”; mensen zoeken of kijken niet zelf, maar vragen hulp aan de bekende ‘extra- milers’, en iets dat misschien 5 minuten zou hebben gekost loopt daardoor uit tot 30 minuten tijdsinvestering voor beide partijen. Overigens blijkt dat vrouwen meer last hebben van het inzetten van personal resources dan mannen, vrouwen blijken 66% meer genegen te anderen te ondersteunen als daar behoefte aan is, wat weer tijd en energie kost. Mannen blijken 36% meer kennis en expertise te delen.

Wat is de oplossing?

Het klinkt allemaal dramatisch en heftig, maar het is volgens mij wel een sleutel tot het verlagen van de enorme werkdruk en werkstress: meer doen in minder tijd, door te zorgen dat we minder samenwerken! Hoe krijgen we dat dan voor elkaar? Managers moeten leren om samenwerking te herkennen, af te stemmen en te belonen als mensen efficiënt en effectief samenwerking. Een oplossing die in het artikel staat en die mij aanspreekt, is het aanstellen van CCO’s chief collaboration officer. Soortgelijke functies bestaan al in sommige ziekenhuizen en blijken verbazingwekkend goed te werken. Dus voor 2016: minder in plaats van meer samenwerken. En vooral effectiever en efficiënter samenwerker, de juiste dingen aan de juiste mensen vragen voor de juiste reden. Degene die vaak wordt gevraagd om iets te doen: vaker nadenken, diep ademen, pauze nemen en NEE zeggen. Voor mij was dit artikel een paradigma shift! Stof genoeg tot nadenken. Interesse in een training of inspiratiesessie met je team hierover? Mail naar info@careerandlive.nl

‘Less is more’ in plaats van ‘more is less’

 

Annemie Schuitemaker